Cannondale Mavaro Neo 1 Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de stadsfietsen op een rij. Dit is de Cannondale Mavaro Neo 1, tevens een e-bike: ‘De Amerikanen hebben flink uitgepakt‘.

Cannondale Mavaro Neo 1

Stevige stapper vol innovatie

Cannondale Mavaro Neo 1

Toen ik zestien was, had ik een bijbaan bij een Citroën-garage in het pittoreske Waalre. Ik waste auto’s en moest de showroom netjes houden. De CX was in die tijd de absolute blikvanger van Citroën. Als je de motor startte, ging de CX omhoog dankzij speciale vering. Een grande routière, noemden ze zo’n auto uit de hoge middenklasse. Heel gek, maar aan die term moest ik denken toen ik op de nieuwe Cannondale Mavaro Neo stapte. De Neo is er vanaf zo’n 4000 euro, maar zoals dat bij journalisten gaat, kregen wij het topmodel mee, met alle extra’s.

Heerlijk ontspannen

De Amerikanen hebben namelijk flink uitgepakt. Naast normale zaken als een oversized aluminium frame, Bosch-middenmotor, aandrijfriem, traploze versnelling en een geïntegreerde 625 watt accu, heeft de Neo 1 ook de vermaarde Cannondale Headshok-geveerde voorvork, in combinatie met een parallel verende zadelpen.

Ook heel luxe is de Garmin Radar, die ervoor zorgt dat je altijd weet wat er achter je zit. Als er verkeer achteropkomt, zie je aan lampjes op het display hoe dichtbij het is en gaat je achterlicht bovendien net iets feller branden (als je het hebt ingeschakeld). De Radar heeft een bereik tot 140 meter en is erg ­handig voor in de stad.

De Neo rijdt heerlijk ontspannen. Het lichtgebogen stuur is prima gekozen, en de Bosch-motor met vier standen is krachtig en reageert ook adequaat snel. Geheel geruisloos is hij alleen niet. Het is ook geen heel wendbare e-bike, om even snel mee tussen het verkeer door te schieten. Dit model is op zijn best op de fietspaden in de buitenwijken, zeg maar. Maar wat had je anders verwacht, van een grande routière?

Cannondale Mavaro Neo 1

Cockpit met de Garmin-radar rechts

Cannondale Mavaro Neo 1

De bediening

Cannondale Mavaro Neo 1

Riemaandrijving, lekker duurzaam en weinig onderhoud

Details
Accu
Stroom wordt geleverd door de Bosch PowerPack 625 Wh accu. Deze zit in­­gebouwd in de liggende buis en heeft uiteraard een slot. Je kunt hem eraf halen met het sleuteltje van het fietsslot. Eerst maak je het afdekkapje open, dan draai je de sleutel om en plop, hij is los. Let wel even goed op als je hem terugplaatst: dat-ie niet scheef komt te zitten.

Cannondale Mavaro Neo 1

Verstopplek van de accu

Remmen
De Mavaro Neo 1 heeft hydraulische Shimano-schijfremmen. De schijf achter is 160 millimeter, voor 180 millimeter: dat is meer dan voldoende. De gaatjes zorgen voor koeling. De remklauw zit met een adapter op het frame geschroefd. Voordeel van schijfremmen is dat je altijd de juiste en consistente remkracht hebt. Nadeel: er mag er absoluut geen lucht in de leidingen komen. Je hebt dus kans op wat extra onderhoudskosten.

Plussen & minnen

+ alles erop en eraan
+ verkeersradar
– zwaar
– duurrrr

De Cannondale Mavaro Neo 1 kost € 5.999,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie