Veilig op pad met je e-bike (ook in coronatijd)? Zo doe je dat!

0

ADVERTORIAL

Fietsen is leuk en gezond: je beweegt, verbrandt calorieën, geniet van de buitenlucht en komt op de mooiste plekken. Maar, een ongeluk zit in een klein hoekje, vooral met een e-bike. Dus hoe zorg je dat je veilig op pad gaat? Startpagina.nl zet het voor ons op een rijtje.

veilig op pad

Besef dat ander verkeer jouw snelheid lastig kan inschatten. (foto: Stromer)

Veilig op pad

Fietsen op een e-bike is natuurlijk heerlijk, maar het is ook oppassen geblazen. Doordat een e-bike zwaarder is dan een normale fiets en bovendien een stuk harder gaat, kun je er een lelijke val mee maken. Gelukkig heeft Startpagina.nl een aantal tips waarmee je veilig de weg opgaat.

1. Kies het juiste model
Laat je goed adviseren, en maak altijd eerst een proefrit. Let op dat de fiets goed past bij je lichaamsbouw en lengte. Een herenmodel heeft bijvoorbeeld vaak een hoge stang, wat op- en afstappen lastiger maakt, terwijl dat bij een damesmodel of een model met lage instap een stuk eenvoudiger gaat.
2. Zadelhoogte
Zet je zadel niet te hoog. Het is belangrijk om met beide voeten bij de grond te kunnen als je stilstaat. Dat maakt de kans op een valpartij een stuk kleiner.
3. Opstappen
Stap uit eigen kracht op. Oftewel: zet de ondersteuning uit of op z’n laagst wanneer je weg wilt rijden. Zo voorkom je dat de fiets ervandoor gaat, en je onderuit trekt. Dit is van belang als je nog een e-bike hebt zonder trapkrachtsensor.
4. Snelheid
Fiets niet te hard. Hard fietsen lijkt aantrekkelijk omdat het zo makkelijk gaat, maar het brengt risico’s met zich mee. Ander verkeer kan jouw snelheid lastiger inschatten, dus matig je snelheid bij uitritten, zijstraten, kruisingen en rotondes. Daarnaast geldt natuurlijk: hoe harder je fietst, hoe harder een eventuele val.

Fietsen in coronatijd

Maar, is fietsen in deze tijden wel zo’n goed idee? Ja, juist. Lichaamsbeweging is gezond, en daarvan krijgen we door het thuisblijven toch een stuk minder. Daarnaast is fietsen bij uitstek een activiteit die je in deze tijden veilig en verantwoord kan doen. Vooral als je de volgende tips in acht neemt.

  • Hoofdpijn, snotneus of een kriebelende keel? Blijf thuis. Al zijn je klachten mild, voor de veiligheid van jezelf en anderen, blijf je beter binnen.
  • Kies voor routes langs rustige, lokale wegen, waar nu minder autoverkeer is dan gewoonlijk en waarlangs brede fietspaden liggen. Ook handig: gescheiden fietspaden, zodat je in ieder geval geen last hebt van tegenliggers.
  • Blijf in je eigen omgeving. Deze ken je het best, en hierdoor weet je de drukke plekken te vermijden. Dit zorgt ook voor de minste druk op het openbaar vervoer.
  • Fiets maximaal met zijn tweeën, en het liefst zo veel mogelijk achter elkaar. Zo vorm je geen obstakel voor tegenliggers en mensen die willen inhalen.
  • Twee tegenliggers naast elkaar? Probeer via oogcontact of een lachje hun aandacht te trekken. Gaan ze nog steeds niet aan de kant, dan kan een subtiel hoestje (netjes in de elleboog) misschien nog helpen.
  • Stop zo min mogelijk. Moet je toch echt even uitblazen, doe dit dan op anderhalve meter van het andere verkeer.
  • Voorzorgsmaatregelen zoals desinfectie gel, handschoenen of een mondkapje zijn niet essentieel, maar kunnen nooit kwaad. Let op: alleen niet-medische mondkapjes. De medische mondkapjes zijn voorbehouden aan medisch personeel.

Meer tips voor veilig fietsen en het coronavirus vind je op Startpagina.nl

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie