Zo doe je dat: check die ketting
Rammelen, ratelen en slecht schakelen. Een gesmeerde aandrijving scheelt een hoop gedoe. Zo check je de staat van de ketting.
Rollenketting
De fietsketting is een zogenaamde rollenketting en zorgt voor de krachtoverbrenging van het crankstel naar de kransje(s) op het achterwiel. Er zijn diverse breedtes; dat wil zeggen een fiets met ‘1’ versnelling heeft een andere breedte dan een fiets met ‘11’. Een 1-speed heeft een ketting met een uitwendige breedte van 9,0 mm, een 11 speed van slechts 5,5 mm.
Smeren
Zeker bij smallere kettingen is goed onderhoud belangrijk. Het verlengt de levensduur van de ketting. Reinig je ketting na elke rit als je rijdt in natte, besneeuwde, zoute omstandigheden of omstandigheden met veel vuil en vooral zand. En smeer de ketting daarna. Maar hoe goed je ook smeert: een ketting slijt door gebruik.
Ketting versleten?
Dat hoor je en dat merk je -minder snel of accuraat schakelen bijvoorbeeld. De meest eenvoudige manier om te checken is door de ketting van het voorblad af te proberen te trekken, in de richting van je voorwiel. Als dit niet of nauwelijks gaat, omdat de ketting strak om het voorblad zit, dan weet je dat de ketting nog in orde is. Trek je eenvoudig de ketting van het blad? Dan weet je dat de ketting versleten is.
De meest betrouwbare manier van checken is met een kettingmeter (chain checker). Gemakkelijk te gebruiken: je plaatst ze simpelweg tussen een bepaald aantal schakels .
Kettingmeter
Met een kettingmeter kun je twee maten meten, namelijk een slijtage van 0.75% -zie foto- en van 1 %. Uit ervaring hebben wij gemerkt dat je vanaf 1 % echt op het maximale zit wat een ketting aan slijtage kan hebben.
Hoe verder de ketting versleten is hoe verder de schakels uit elkaar staan. Er ontstaat dus meer ruimte tussen de schakels. Dit wordt gemeten door de kettingslijtagemeter. Valt de punt volledig tussen de schakels dan mag je per direct op zoek naar een nieuwe ketting. Je huidige ketting is dan echt versleten. 1 %? Kan nog net…
Tekst en foto’s: Menno Grootjans
Moeilijkheidsgraad: gemiddeld
Nodig:
Kettingmeter. Deze Rohloff Caliber 2 kost rond de 28 euro. Ze zijn er al vanaf een tientje
Tip: vervang je de ketting op tijd (lees: bij 0.75%) dan kun je doorgaans je oude cassette blijven gebruiken. Een nieuwe 11-speed ketting kost circa 25 euro, een nieuwe 11-speed cassette minimaal 50 euro.
Reacties