Cowboy 4 e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Cowboy 4: ‘Lafjes rondtoeren ligt deze e-bike niet‘.

Cowboy 4

De Cowboy 4 in een notedop

Een urban e-bike met pit, dat is deze Cowboy 4 ten voeten uit. Hij rijdt geweldig, vooral als je hem de ­sporen geeft. Want vaart maken moet! Lafjes rondtoeren ligt deze e-bike niet. De fiets heeft een accu, motortje, stoer design en een sportieve zit. De strakke bike voelt zich het meest op zijn gemak binnen de stadsgrenzen.

Rijeigenschappen

De fiets rijdt geweldig. De motor ondersteunt je inspanningen zeer vloeiend en toch resoluut: een tikje op het pedaal en de motor slaat al aan. Het achterwiel is gekoppeld aan een automatisch, naadloos versnellingssysteem. Je voelt dus niet dat je van 1 naar 2 en 3 gaat. Omdat je niet handmatig schakelt, tref je op het stuur alleen twee remhendels aan. Dat ziet er lekker clean uit.

Cowboy 4

Lekker clean dashboard

In vergelijking met de meer betaalbare Cowboy 3 van 2.190 euro heeft deze 4 wat extra pit. Ook de riemaandrijving is een dikke plus. Aan de aandrijving zul je misschien wat moeten wennen. Het is geen e-bike die al het werk voor je doet. De motor ondersteunt op zich prima, maar is ook afhankelijk van je trapkracht. Een superlichte startversnelling heeft deze Cowboy bijvoorbeeld niet. Je kunt de instellingen van de automaat ook niet aanpassen, zoals dat wel kan bij de duurdere Enviolo Automatiq en Shimano Steps Di2.

Model & technische details

Het Belgische Cowboy levert zijn fietsen aan huis in een doos. Met het meegeleverde gereedschap zet je het stuur recht, de pedalen erop en check je of de accu opgeladen is. Je kunt ook een speciale app downloaden, de inlogcodes ontvang je bij de fiets.

Cowboy 4

De achterkant van de carbon Gates-riem

Dit paradepaardje heeft een oversized ­alu­minium frame, een kleine 250 watt ­­achterwielmotor, Tektro-schijfremmen, ge­ïntegreerde verlichting, 47 millimeter ­banden, een Gates-riem, 63 tanden voor, 22 achter en een krachtsensor. Op de 2,4 kilo zware 360Wh-accu – verstopt in de staande buis – rijd je zo’n 70 kilometer. Frames zijn er in twee soorten: met een rechte bovenbuis en een lage instap. De fiets heeft spatborden voor en achter, geen slot en ook geen standaard. Ook naar een ­aan/uitknop kun je lang zoeken: je zet de traponder­steuning aan met je smartphone, die dient als digitale sleutel. Standaard zit er op het stuur een quadlock: daar draai je je telefoon op. Je kunt de Cowboy 4 ook rijden zonder telefoon: door je accu er even uit te halen en weer in te steken, activeer je hem.

Cowboy 4

Standaard zit er op het stuur een quadlock: daar draai je je telefoon op

Opvallend

De Cowboy 4 is een echt 2022-model. Hij heeft een prima basis en een aantal slimme technische gadgets (zoals de link tussen aan­drijving en smartphone). Ook is er veel oog voor design: je ziet amper nog een kabel of draad  lopen. Sommige moderne e-bikes lijken wat dat betreft steeds meer op de aerodynamische racefietsen uit het  professionele wielerpeloton. De Cowboy 4 heeft bredere banden dan de 3, maar door de stijve stuur/stuurpencombinatie en de zithouding voelt het rijden echt sportief en snel.

Cowboy 4

Stevige remschijven; handig om deze snelle rakker ook vlot tot stilstand te brengen

Merk

Cowboy heeft zijn hoofdkwartier in Brussel, bestaat een jaar of vijf en heeft geen dealers. Voor service kun je terecht in de app of in de chat van de website. De werkwijze komt overeen met die van het Amsterdamse VanMoof en Mokumono.

Cowboy 4

Een echte Cowboy dus

Plussen & minnen

+ riemaandrijving & automatische versnellingen
+ clean ontwerp
– versnellingen staan vast

– weinig comfort
– stuur niet verstelbaar

De Cowboy 4 kost € 2.590,- kijk ook op de WEBSITE van het merk

 

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.