Qwic Premium i MN7+Belt Proefrit

1

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Qwic Premium i MN7+Belt e-bike: ‘Het is een soort wolvin in schaapskleren‘.

Qwic i MN7+Belt

Het full colour Bafang lcd-display toont je alle belangrijke informatie

Qwic Premium i MN7+Belt

In een notendop
De QWIC Premium i MN7+Belt damesfiets heeft een luxe uitstraling en een volledig in het frame geïntegreerde accu. De middenmotor? Geen Bosch of Shimano, maar een Bafang.

Voor wie
Fietsers die wel van een ontspannen zit houden maar ook ondersteuning willen; snel naar school of kantoor willen rijden en op de terugweg langs de winkel om boodschappen te doen. Op de stabiele achterdrager haak je heel makkelijk een tas aan. Laad maar vol en lekker op huis aan. Of gewoon nog een extra rondje.

QWIC i MN7+Belt

De nagenoeg geruisloze Bafang-motor

QWIC i MN7+Belt

Stevige Shimano-schijfremmen

Rijeigenschappen – ‘Die kilometers afleggen is een feest
De i MN7+Belt ziet er wat braaf uit, maar het is bijna een wolvin in schaapskleren. Of een wolf, want er is ook een herenversie. Als je wilt kun je met deze fiets lekker snel door de stad scheuren. Misschien niet de de bedoeling, maar als je wat te laat bent dan kán het dus wel.
De vijf ondersteuningsstanden bedien je eenvoudig via de simpele maar zeer effectieve paneeltje links op het stuur. Daarop vind je de + en de -, de verlichting, een informatieknop en de aan en uit knop. Aan de uiteinden van het stuur voel je de luxe door de zachte ‘leren’ handvatten. Het full colour Bafang lcd-display in het midden toont je alle belangrijke informatie. Daarop zie je uiteraard hoe hard je rijdt, het percentage stroom, de ondersteuningstand en het aantal kilometers dat je hebt afgelegd.
Die kilometers afleggen is een feest. Door de krachtige middenmotor (80nm), in combinatie met een rotatie- en trapkrachtsensor heb je een e-bike met een zeer natuurlijke en comfortabele ondersteuning. Weetje: de sensoren waarmee de Qwic zijn uitgerust komen uit Nederland; deze zijn ontwikkeld en geproduceerd in Noord-Brabant. Als je wegrijdt duurt het een seconde of drie voordat de motor inkomt. Dat is fijn, want dan word je nooit verrast. Daarnaast is deze Bafang M420 opvallend stil. Zoemt een Bosch-blokje hoorbaar, deze is net wat minder luidruchtig.

QWIC i MN7+Belt

Simpel en zeer effectief bedieningspaneeltje

QWIC i MN7+Belt

Display met alles wat je maar weten wilt

Design en comfort staat voorop

Model
De Qwic Premium is een modelserie die bestaat uit in totaal 12 fietsen. ‘Bij de Premium series e-bikes staat design en comfort voorop’, aldus Qwic. Kosten? Vanaf zo’n 2000 tot 4899 euro. Hoe hoger de prijs, hoe luxer en completer de fiets. Veel modellen hebben bovendien een riem in plaats van een ketting.

Erop en eraan
Oversized aluminium frame, stevige Suntour verende voorvork, Bafang M420-motor, accu in de onderbuis, krachtige Shimano-schijfremmen, Schwalbe Plus 38 millimeter banden, Gates-riem, Shimano Nexus 7-speed-naaf, verstelbare stuurpen. Standaard is deze Qwic e-bike voorzien van een 400 Wh accu, maar tegen een meerprijs van 200 euro heb je een 540 Wh accu.

Opvallend
Qwic = Amsterdam = gooien en smijten. De fiets oogt van een afstand redelijk gesoigneerd. Kijk je van wat dichterbij dan zie je dat de i MN7+Belt ‘jungle proof’ is geconstrueerd: stevig frame, lekker stabiele spatborden met bijbehorende ‘stangen’, de montage van de wielen met moeren, de schijfremmen die het altijd doen en het slot met extra ruimte voor een kettingslot. Gaat de verlichting aan, dan dimt de verlichting van het display vanzelf.
Nog even over het wolvin-effect: je kunt wel scheuren, maar dan heb je wel te maken met het 100 procent stadsstuur en geen sportief race-exemplaar. Het stuur is dan ook behoorlijk naar de rijder toe gebogen. Da’s prima voor de controle onderweg. Omdat het stuur niet mega breed is, past het ook uitstekend bij het karakter van de i MN7+Belt. Ook buiten Amsterdam.

QWIC i MN7+Belt

Robuuste stadse spatborden

Merk
Het Nederlandse Qwic bestaat sinds 2006. Vanaf meet af aan richtte het bedrijf zich op mobiliteit en dus e-bikes. Niet heel vreemd: Qwic is gevestigd in Amsterdam. Wie wel eens geprobeerd heeft om met een auto door Mokum te doorkruisen dan snap je heel goed waarom Qwic inzet op mobiliteit op twee wielen. Het merk heeft dan ook 29 modellen; zowel met middenmotor, achterwielmotor als voorwielmotor en zowel met ‘intube’ accu als een accu onder de achterdrager. Qwic werkt met plaatselijke dealers.

QWIC i MN7+Belt

Nog even van top tot teen: de wolvin in schaapskleren

Plussen & minnen

+ stabiele & moderne city e-bike
+ uitstekende ondersteuning
+ gewoon fijn rijgedrag

– display niet demonteerbaar
– veel kabels & leidingen bij het stuur
– je zit wel erg rechtop

De QWIC i MN7+Belt e-bike kost € 3.099,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Fotografie Remco Veurink

Deel.

Over de auteur

1 reactie

  1. als ik het zo lees is dit een fiets voor mij.
    wat als een min punt wordt neergezet , het rechtop zitten lijkt mij juist een prima zaak.
    Het stevige en rubuust maar mooie ontwerp is zeker goed, Als ik in een bos rij dan zal het een en ander heel blijven denk ik. Mijn ervaring met een andere fiets is dat een tak er voor zorgde dat mijn voorspatbord stuk ging.
    Een geiintregeerde batterij vind ik als nadeel hebben dat je na 5 of tien jaar moeilijk aan zo,n model batterlij kunt komen en dat ze een stuk duurder zijn
    Ik vind de test prima beschreven overigens.