Gazelle Chamonix C7 HMS Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is een extra uitgebreide review van de fonkelnieuwe Gazelle Chamonix C7 HMS e-bike: ‘Ziet er strak uit, stabiel rijgedrag‘.

Gazelle Chamonix C7 HMS

Gazelle Chamonix C7 HMS

Is het geen plaatje? Vorig jaar introduceerde Gazelle de vuurrode Ultimate C8+ HMB. Nu is er deze Gazelle Chamonix C7 HMS. Een volledig nieuwe e-bike met nieuwe trapondersteuning in stijlvol sparkle blue. En
daar houdt het niet mee op. Gazelle slaagt er ieder jaar weer in om haar e-bikes net even lekkerder te maken. Kijk maar eens naar dit nieuwe model.

De fiets heeft een sparkle blue-laklaag, subtiele decals en is afgetopt met stoere matzwarte onder­delen. Ook de technische ­specificaties zien er fraai uit. De C7 heeft een aluminium frame, een dichte kettingkast, een Nexus 7-versnellingsnaaf, een middenmotor, een ingebouwde accu en een verende voorvork. Een groot deel van de e-bikes die in Nederland te koop zijn, heeft de accu nog op de achterdrager. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar de trend gaat toch meer en meer richting een middenmotor met de accu ingebouwd in de buis. Dat ziet er strak uit en geeft een stabiel rijgedrag.

Middenmotor bij het crankstel? Stabiliteit!

Opvallende mix

De Gazelle Chamonix C7 HMS heeft de nieuwe Shimano Steps E6100-middenmotor aan boord – ook die is netjes weggewerkt in het frame. De 504 watt accu zit aan de onderzijde van de onderbuis. Opladen gaat via een contactpunt aan de linkerzijde van de staande buis. Of je haalt de accu eruit: sleuteltje in het slot, kwart slag draaien, openmaken en uitklikken. Eén keer doen en je kunt het.

Optisch valt de mix op van een dikke onderbuis, een bovenbuis met zwanenhalsvorm en een flinke balhoofdbuis – waar het stuur in draait. Het is een stadsfiets, maar doordat met name de achterdrager wat verder van het frame is geplaatst, heeft de Chamonix best een sportief karakter. De rechte voorvork, de weggewerkte kabels en de Shimano-schijfremmen zijn daar ook debet aan. De remmen zijn krachtig, prima te ­doseren en helemaal 2021.

In vergelijking met de Steps E6000 is de nieuwe E100-motor slanker en bijna een halve kilo lichter. Hij heeft tevens een hoger koppel en gaat zuiniger om met energie. De motor kent drie standen: Eco, Normal en High. Die kies je via een drukknop aan de linkerkant van het stuur. Het display ziet eruit als een smartphone en is eenvoudig te demonteren. Je haalt in de Eco-stand ruim 110 kilometer op één accu. In de hogere standen is dat zo’n veertig procent minder.

De zwanenhalsvorm

‘T is net een telefoon, dat display op het stuur

Met de ‘S’ van Steps

Deze Chamonix C7 e-bike heeft als toevoeging HMS. De laatste letter verwijst naar de motor: de de ‘S’ voor Shimano. Of een Shimano Steps-motor stiller of luidruchtiger is dan de populaire Bosch-motor? Het is maar net welke ­uitvoeringen je met elkaar vergelijkt. Daarbij speelt niet alleen de motor zelf een rol in de ­hoeveelheid geluid, ook het frame­ is van invloed – dit kan gaan resoneren. Bij de Steps 6100-motor van de Chamonix C7 HMS blijft het geluid prima binnen de perken. Alleen bij het accelereren is hij duidelijk hoorbaar. Voor in het stadsverkeer toont de E6100 zich een prima krachtbron. Stoplicht op rood? Remmen, even rechts de draaihendel terugdraaien van ‘5’ naar ‘2’ en bij groen: gas. De zogenaamde sweet spot van de fiets (waarop hij het lekkerst fietst) is wat ons betreft rond de 21 kilometer per uur op standje ‘5’. Dat is fijn trappen en je stuurt met een heel zeker gevoel door de stad. Dat komt ook omdat de Gazelle zo heerlijk stabiel is. Je zit werkelijk als een vorst(in) op je troon, je hebt prima overzicht over wat er zich voor je afspeelt en het stuur en de afgevlakte, ergonomische handvatten liggen prima in de hand.

Fijn ergonomisch handvat

Vering afstellen

Hebben we nog opmerkingen? Bij onze testfiets stond de voorvering wat te strak afgesteld, dan voel je de effecten nauwelijks. Maar zo’n probleem kan de dealer vrij eenvoudig voor je oplossen. De zadelpen veert naar onze mening juist weer net wat teveel. Hij heeft namelijk ook zijdelings wat speling. Een duurder model met een andere constructie zou een oplossing zijn, maar dan ben je al snel honderd euro meer kwijt. En nu
we het toch over geld hebben: voor het bedrag wat je neerlegt voor de Chamonix C7 hadden we toch stiekem minimaal een 8-­versnellingsnaafs verwacht.
Tot slot zouden we je aanraden om een compact en elegant spiegeltje erbij te kopen. Het wordt steeds drukker in de stad, dus een paar ogen in je rug kan nooit kwaad. En nog een veiligheidstip: zet standaard je licht aan, dan ben je altijd extra goed zichtbaar.

Meerdere uitvoeringen Afhankelijk van de framemaat (49 tot 65 centimeter) is er keuze uit de kleuren dust of onze sparkle blue mat. De Chamonix C7 HMS is er in lowstep- en highstep-uitvoering leverbaar vanaf 2.999 euro met een 504 Wh accu. Voor een 630 Wh batterij betaal je 200 euro meer. Op de comfortbale Chamonix C5 en de sportieve Chamonix T10 komen we later nog terug. Meer informatie vind je op GAZELLE

Kiekeboe!

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.