Batavus Wisselfiets

0

Overvolle fietsenstallingen en duizenden fietsen die maar een paar minuten per dag worden gebruikt. Dat moet anders kunnen vinden ze bij fietsfabrikant Accell Nederland. Toen Vervoerregio Amsterdam hun benaderde voor een ‘Wisselfiets’ project bij Station Amsterdam Zuid hoefden ze niet lang na te denken. Accell Nederland stelde 130 Batavus fietsen beschikbaar voor de proef. Op 7 oktober bezocht staatssecretaris Stientje van Veldhoven het project en bekeek samen met Sten van der Ham, directeur van Accell Nederland, de inmiddels veelvuldig gebruikte wisselfietsen van Accell.

Sten van der Ham: “Fietsen horen in beweging te zijn, net als mensen. Met dit wisselfiets project bereiken we beide doelen. De fietsen worden vaker gebruikt en fietsenstallingen staan minder vol, waardoor er weer plek is voor meer fietsende forenzen. Onze partner Zilt-Bikes neemt de eventuele reparaties en logistiek voor zijn rekening, zodat er niemand ‘stil’ komt te staan. Bij Accell Nederland willen we zoveel mogelijk bijdragen aan een gezonde levensstijl en vermindering van CO2 uitstoot. Daarom staan we altijd open voor dergelijke maatschappelijk verantwoorde initiatieven.”

Proef

Vanaf 1 september is de proef met wisselfietsen van start gegaan in de fietsparkeergarage onder het Mahlerplein. Er zijn op dit moment 200 deelnemers die, zonder financiële kosten, meedoen aan de proef. Wel wordt de deelnemers gevraagd om een aantal vragenlijsten in te vullen. Hun ervaringen worden meegenomen in de eventuele vervolgstappen. Uiteindelijk hopen Accell Nederland en Vervoerregio Amsterdam het project bij succes ook landelijk te kunnen uitrollen. Een wens die goed aansluit bij het fietsbeleid van staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Zij wil 200.000 extra mensen op de fiets naar het werk krijgen. Om dit te kunnen realiseren moeten er meer voorzieningen komen en bestaande voorzieningen effectiever gebruikt worden. Het wisselfiets project is hier een mooi voorbeeld van volgens Stientje van Veldhoven.

Wat houdt het wisselfiets project in?

De pilot is een initiatief van de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam, NS, ProRail, de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim. Projectleider Stephan Valenta legt uit: “Er staat 100 fietsen voor direct gebruik en 30 bufferfietsen. De ene helft van de 200 deelnemers woont op maximaal 5 kilometer afstand van het station en de andere helft werkt op ongeveer gelijke afstand. Iemand die ’s ochtends met de trein of metro verder naar het werk reist, parkeert de fiets in een speciaal gereserveerd deel van de stalling. Iemand die aankomt op het station en verder met de fiets wil, kan diezelfde fiets gebruiken en na het werk weer terug zetten. In de ideale wereld staan er dus bijna nooit fietsen in de stalling, alleen rondom de wisselmomenten in de spits.”

 

 

 

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie