Afdalen op de fiets? 7 basistips

2

Afdalen op de fiets

Een mooie afdaling kan een welverdiende beloning zijn na je klimmetje of klautertocht omhoog. Hoe meer vertrouwen je hebt in je vaardigheden om ook soepel naar beneden te rijden, des te meer je kunt genieten. 7 basistips die je helpen optimaal die heuvel of berg af te komen.

7 tips om af te dalen op de fiets

1. MATERIAAL
De snelheid haal je eruit met je remmen. Dus, simpel en van groot belang: zorg dat je remmen goed in orde zijn – wat voor soort je ook hebt. Vooral als je weet dat je op je route wat afdalingen kunt verwachten. Maar het is natuurlijk altijd handig als je zeker bent dat je remmen goed functioneren.

2. ONTSPAN
Hoe lang of kort, steil of gematigd je afdaling ook is: ontspan. Voel je je gespannen dan zit je al gauw krampachtiger op de fiets en klem je je stuur vast. Daardoor rijd je minder soepel en kun je juist eerder stuur- of remfoutjes maken. Vermoeiend voor je handen ook trouwens. Enige concentratie is natuurlijk nodig, maar eens adem lang uit en relax. Dan geniet je ook meer.

3. OEFEN
Merk je dat je de zenuwen krijgt van een weg die naar beneden loopt? Helemaal met een bocht erin? Ga dan een keer bewust oefenen op een heuvel. Je leert je fiets er goed mee kennen en jezelf ook. Hoe reageert je fiets, waar zit het zwaartepunt, hoe werken je remmen optimaal, hoeveel remkracht heb je nodig, hoe houd je jezelf en je fiets rustig. Oefening baart kunst. Helemaal als je het ziet als een spel.

Meer weten over hoe je goed een bocht neemt? Klik HIER

4. KIJK VOORUIT
Ook bij afdalen de gouden fietstip: probeer zo ver mogelijk vooruit te kijken, naar waar je heen wilt. Daarmee houd je ook mooi overzicht op je omgeving en wat er op je af komt. Moet je door een bocht, kijk dan door de bocht heen.

5. VOORBEELD DOET VOLGEN
Heb je veel afdalingen voor de boeg, of een aantal achter elkaar en heb je de bibbers? Volg een medefietser die ervaring heeft en/of geen schrik kent. Ook handig als je een keer wilt oefenen op heuvel af rijden: neem iemand mee die voor je uit fietst en de lijn laat zien die je kunt nemen, aangeeft wanneer remt en hoe je stuurt.

6. BEPAKKING
Ga je (voor het eerst) fietsen met bepakking? Realiseer je dan dat je stabiliteit bij afdalingen meestal minder goed is en je remweg langer. Maak daarom vooral een proefrit met volle bepakking op wat afdalingen. Ook op wat klimmen wellicht trouwens. Veder is afdalen op onverharde wegen anders dan op asfalt, ook iets om rekening te houden. Vooral bij grindwegen, dan heb je minder grip.

7. AFSTAPPEN
Tot slot: ben je moe, gespannen, voelt het niet goed, heb je schrik, pijn of wat dan ook? Forceer niet maar stap gewoon even af en loop deels of helemaal naar beneden.

Heb jij nog een goede afdaaltip? Laat hieronder je reactie achter, we horen het graag!

Afdalen op de fiets

Ideaal oefengebied zo op het oog: lange rustige afdalingen en een geweldig panorama. Wel moet je ervoor naar Roemenië. Om precies te zijn naar het Prahova district richting Piatra Arsa. credit: David Marcu – Unsplash

Deel.

Over de auteur

2 reacties

Geef je reactie