Review: Gazelle PuurNL HFB

0

In Fiets Actief 7 hadden we een test van een Gazelle Puur NL + C7 HFP. Dat is het 2018 model. Voor 2019 is de naam veranderd in PuurNL HFB. Is dat alles? Nee.

Puur

Eerst nog maar even de highlights van de Puur. Gazelle heeft een kleine reeks aan ‘Puur’ modellen. ‘Puur’ fietsen. Daar komt de naam vandaan. Er zijn drie Puur_Nl modellen zonder extra aandrijving die rond de 500 kosten en er is de PuurNL HFB. Zonder ‘underscore’, maar wel met extra aandrijving. De Puur is een echte ‘woon werk’ fiets en eigenlijk nog wat meer ‘woon school’ fiets. Een scholierenfiets -maar dan stoer. Een mix van een transportfiets met de aloude omafiets. Beetje stoere bak, stevig, dikke banden, breed stuur en natuurlijk een bagagedrager voorop. Maar deze fiets heeft nog wat extra’s: een motortje. Het frame is een oversized aluminium model ( ook in heren uitvoering met dubbele bovenbuis), de zit is ‘ouderwets’ rechtop en door het brede stuur zit je royaal op de fiets. De extra aandrijving zit in het voorwiel. Voor 2019 is er een Bafang motor. Nu zijn er vijf standen voor de ondersteuning, de stroom voor de verlichting komt voortaan uit de accu (onder de bagagedrager) er zijn zeven versnellingen in de naaf en rollerbrakes. Heel fijn: de standaard met twee poten en de instelbare stuurblokkering. Er zijn vier dames maten en drie voor heren. Twee kleurstellingen ( stylish black of legion blue).

2018 2019

Is er voelbaar veel verschil tussen de 2018 en 2019 ‘motor’? Niet 1, 2, 3. De ondersteuning komt nog steeds mooi in; geen snokken. En je merkt wel een duidelijk onderscheid tussen bijvoorbeeld ‘standaard’ en ‘sport’. Bij de sterkste ondersteuning krijg je echt een ‘boost’ als je van start gaat. Doordat je nu de keuze hebt uit vijf standen kun je net wel gemakkelijker een juiste keuze maken. Veel geluid maakt de motor niet, slechts een licht gezoem is hoorbaar. Op het fietspad gedraagt de Gazelle zich opperbest. Op en afstappen gaat prima, al is het geen echt lage instap. Je moet je je -als niet scholier-net wat anders achter het stuur positioneren. Hij/zij gaat het liefste rechtdoor, maar als je een bocht instuurt dan volgt die prima. De PuurNL heeft door de bouw natuurlijk geen ‘flitsende’ karakter, maar dat hoeft ook niet voor waar de fiets is voor bedoeld: je snel en met minder moeite van A naar B te brengen. Hebben we opmerkingen? Het display is zeer makkelijk bedienbaar, maar is niet demontabel. De Rollerbrakes remmen goed en zijn betrouwbaar, maar je moet wel vrij hard knijpen. De prijs? Die is voor een scholierenfiets flink, maar een scooter is duurder.
Gazelle PuurNL HFB € 1699,-. www.gazelle.nl

Deel.

Over de auteur

Geef je reactie