Een ongeluk voor zijn? 5 tips

3

Uit cijfers van het CBS bleek eerder dit jaar dat in 2017 er voor het eerst meer dodelijke slachtoffers op de fiets vielen dan in een auto. Een kwart van de fietsslachtoffers verongelukte op een e-bike. Goed opletten dus. Maar hoe voorkom je gevaarlijke situaties? Met een aantal eenvoudige tips.

1. Aandacht
Het lijkt zo simpel, en is van groot belang: wees bezig waar je mee bezig moet zijn als het druk is. Fietsen en wat er om je heen gebeurt. Matig je snelheid en zet je beleefdheid in. Niet voor niets komt er vanaf 1 juli 2019 een appverbod op de fiets. Is je aandacht afgeleid van het verkeer, maar neem je er wel deel aan, dan leidt dat tot ongelukken..

2. Wat doet die nou weer?
Heb je aandacht, dan kun je ook in de gaten houden waar anderen in het verkeer mee bezig zijn. Soms met heel andere zaken, soms zijn andere deelnemers onbeschoft. Zie je dat al vroeg, dan kun je gevaarlijke situaties voor zijn.

3. Zien anderen wel wat jij doet?
Niet alleen let je op wat anderen doen, bekijk ook of zij zien wat jij doet. Met name als je op een e-bike rijdt, is dit van belang. Het is voor anderen vaak lastig te zien dát je op een e-bike rijdt. Daarnaast gaan niet alle e-bikers even snel. Kortom: als e-biker is je snelheid voor anderen heel lastig in te schatten. Houdt hier voortdurend rekening mee!

4. Controle
Zorg dat je je fiets goed kent en deze onder controle hebt. Weer geldt dit met name voor e-bikes. Heb je net een nieuwe, fiets dan bijvoorbeeld de eerste 150 kilometer in een lage ondersteuningsstand. Zo leer je rustig hoe je fiets reageert bij remmen en optrekken.

5. De regels
Het klinkt wat schools, maar toch: zorg dat je de verkeersregels goed kent. Dit geeft zelfvertrouwen. Onzekerheid over hoe en wat leidt ook tot risicovolle situaties. Testen hoe het staat met jouw kennis? Doe deze test van VVN.

Deel.

Over de auteur

3 reacties

  1. Leuke verhalen…maar nu krijgt de e biker de grootste schuld van de fiets dode , maar laat nu ook eens de jeugd in de gaten gehouden worden. Die zijn zo onberekenbaar dat de wat oudere enorm schrikt van de onbezoelde akties , ze hebben allemaal fiets diploma gehaald , maar is zonde van het geld geweest , het geleerde brengen juist niet in de praktijk.
    Hand uitsteken ? Over zeebra niet lopen maar fietsen , gaat de school uit, berg je dan maar tis één gekrioel van fout fietsende jeugd., tegen de rijrichting in fietsen bij honderden, appen met hoofd naar beneden, .en wat doet politie…NIETS…terwijl ze er langs rijden. En zo kan ik nog uren doorgaan.
    Telefoon verbod pas juli 2019…onvoorstelbaar hoe traag dat dit verplicht gaat worden ,

  2. Het zou goed zijn dat de gemeentes ook eens wat meer aandacht hadden voor de fietspaden, bv hoge betonranden, gras dat over de fietspaden groeit zodat je niet kan zien waar je fietst.

  3. @Kees,
    U heeft wel gelijk, maar de stijging van dodelijke ongevallen op de fiets doet zich met name voor in de leeftijdscategorie van de 65-plussers en niet onder de jeugd. Het is dus ook goed dat zij opletten.

Geef je reactie