Overal 30 binnen de bebouwde kom?

14

De Fietsersbond wil dat in heel Nederland 30 de norm wordt binnen de bebouwde kom. Mocht het tot een aanrijding komen, dan heb je met 30 als fietser een goede kans om het ongeluk na te vertellen. Wat denk jij, een goed idee of niet?

30 is het nieuwe 50

‘Door de steeds grotere verkeersdrukte staat de veiligheid en het fietsplezier voor fietsers onder druk. Het is tijd voor een volgende stap: 30 is het nieuwe 50’, zegt Saskia Kluit van de Fietsersbond (op de foto hieronder). In de meeste woonwijken geldt al een maximum snelheid van 30, maar toch is binnen de bebouwde kom 50 nog steeds de norm. Als je de woonwijk verlaat, kom je auto’s tegen die 50 rijden. Dat is veel te hard, vindt de Fietsersbond. Auto’s die niet harder dan 30 gaan, kunnen beter de weg delen met fietsers.

Minder slachtoffers

De kans op een ernstig ongeval bij een maximumsnelheid van 30 km/u is maar liefst 3,5 maal lager dan bij 50 km/u. Bij een volledig ‘Duurzaam Veilige’ fietsinfrastructuur zou het aantal verkeersdoden onder fietsers met 100 tot 130 omlaag gebracht kunnen worden, terwijl het aantal ernstig verkeersgewonden zelfs met minimaal 3.500 verlaagd zou worden. ‘Duurzaam Veilig’ houdt in dat de verkeersruimte zó wordt ingericht dat ernstige ongevallen worden voorkomen. Mocht er tóch een ongeval plaatsvinden, blijft de ernst van de afloop beperkt. De Fietsersbond wil ook dat de meeste gemeenten in de huidige 30 km gebieden die principes van Duurzaam Veilig consequenter gaan toepassen.


Meer ruimte

Een lagere maximum snelheid geeft ook meer ruimte op het fietspad. Brede en snelle fietsen kunnen namelijk veilig de rijbaan op als auto’s niet harder dan 30 gaan. Denk aan speed-pedelecs, cargobikes, racefietsen en e-bikes. Op die manier blijft er op de fietspaden en fietsstroken meer ruimte over voor de ‘gewone fietser’. Bijkomend voordeel van een lagere autosnelheid is dat het kinderen meer mogelijkheden geeft om op jongere leeftijd deel te nemen en te wennen aan het verkeer.

Gelukkiger in een fietsstad

Veiligheid is niet de enige reden om te investeren in meer ruimte voor fietser: mensen die in een fietsstad wonen zijn ook gelukkiger. In The Guardian stond een paar jaar terug een artikel over de samenhang tussen meer fietsvoorzieningen en dalende criminaliteit in Bogotà, de hoofdstad van Colombia. De burgemeester had besloten het budget voor wegenaanleg te gebruiken voor fietspaden en dat maakte een gigantisch verschil. Inspirerend!

Wat vind jij, is 30 binnen de bebouwde kom wenselijk? Denk je dat het haalbaar is?

Lees voor meer info de notitie ‘30 km/u als norm voor een veilig fietsklimaat’ 

Het artikel in The Guardian vind je hier

Foto’s: Fietsersbond

Deel.

Over de auteur

14 reacties

  1. Bart de Jager op

    Een mooie droom die niet te verwezenlijken is, geen controle door te weinig blauw en de automobilisten die in een wijk van 30km te hard rijden zijn de bewoners van de wijk zelf.Dus het blijft opletten en zelf je aan de regels houden ook als fietser

  2. Jullie hebben het over het gevaar van auto’s, maar onderschat het gevaar ook niet van de nieuwe e-bikers die met hoge snelheid over de fietspaden racen…harder dan 30km/uur……wat gaan we daar aan doen?

  3. Benny van Goethem op

    Dat is een nobel streven. Maar het lukt alleen als de weggebruiker zichzelf verplicht dit te handhaven. Het hangt echt niet af van de aan/afwezigheid van de politie. Ik heb mijn twijfels of men n de praktijk bereid is deze zelfdiscipline op te brengen.

  4. Ik denk dat 30km binnen de bebouwde kom op dit moment nog een brug te ver is. Ik woon in een 30 km zone. Het is echter zo dat je vaak al blij mag zijn als het gemotoriseerde verkeer zich aan de 50 limiet houdt, Er zullen nog jaren van mentaliteitsverandering moeten volgen voor de Nederlandse automobilist zover is. Hierbij moet ik wel opmerken dat het handhavingsbeleid erg slap is, hetgeen ook niet bevorderlijk is voor deze mentaliteitsverandering.

  5. Geen goed idee, en ik ben een fervent fietser! Een betere scheiding van fiets- en autoverkeer is veel beter en veiliger. 30 km/u in de gehele bebouwde kom is niet te handhaven, en met meer ruimte voor de fietsers ook niet nodig. Woonwijken/erven zijn al 30 km/u en dat is prima.

  6. In de woonwijken: een uitmuntend idee! Maar op de hoofdwegen binnen de bebouwde kom: niet haalbaar. Ik woon in een dorp, in een eenrichtingstraat vlak bij twee lagere scholen. Maar wie rijden het hardst door deze straat? De MOEDERS die heel laat hun kinderen brengen en halen, terwijl ze op een afstand van hooguit 500 m van de school wonen. Druk, druk, druk!!!!???? Als ik ze probeer te manen krijg je allerlei vuil toegebeten. Ze zouden bijna hun eigen kinderen overrijden in hun vermeende haast. Wat is de moraal? 30 km is voor anderen maar niet voor hen!

  7. 30 km in de bebouwde kom is prima, wel is het nodig dat ook de fietspaden worden aangepast.

  8. Henk Hilberts op

    Een slecht idee. De huidige 30 en 60 km zones voelen in de auto al vaak idioot.
    Wel: auto’s en fietsen scheiden. En de fietsroute als hoofdroute aanleggen met voorrang. We moeten af van het systeem waarin de auto uitgangspunt is en de beste lijn rijdt en de fiets er omheen wordt geleid en steeds voorrang moet verlenen. Dat geldt ook zeker voor de verbinding van de buitenwijken met het centrum.

  9. Het lijkt misschien een goed idee en voor de hand liggend maar dit lost het probleem niet op. Handhaaf eerst de 50 maar eens en zorg dat fietsers zich niet zo ongelooflijk roekeloos en wars van regels gedragen. Ik fiets zelf veel en dit geldt natuurlijk niet voor iedereen maar ik stoor me mateloos aan het gedrag van veel fietsers.

  10. Marc De Munck op

    Behalve fervente fietser ben ik ook autobestuurder. Dat 30 km/u de norm is in fietsstraten, in oude stadsgedeeltes, op verkeersplateaus, aan scholen, … vind ik best aanvaardbaar. Maar toch niet overal in de “bebouwde kom”, die – zeker in Vlaanderen – soms erg uitgestrekt is. Zulk een snelheidsbeperking overal komt in vele gevallen inderdaad als idioot over, werkt op de zenuwen bij het rijden en lokt soms meer gevaar uit dan veiligheid. Bromfietsers, scooters, zogenaamde snelle e-bikes en fietsers op een racefiets, enzovoort beginnen dan zelfs auto’s rechts en links in te halen …
    Overal een “aangepaste” snelheid afdwingen door infrastructurele inrichting van de weg lijkt mij veel meer aanvaardbaar en dus effectiever.
    Marc De Munck

  11. Overal 30 km in de bebouwde kom is geen goed idee. Het is niet te handhaven, maar ook voor het auto verkeer is het geen goed idee. In woonwijken is het wel mogelijk. maar alle enigszins doorgaande wegen is 50 km een betere snelheid. Ik zie meer in de scheiding van fietsverkeer door meer fietsstroken op de wegen. Maar ook dit is alleen haalbaar in nieuwe wijken of herstructurering. In ons dorp is alles 50km, maar dit wordt ook zelfs maar in een zeer beperkt gedeelte aangehouden. Alle enigszins doorgaande straten wordt er eerder 50km gereden dan 30km. We kunnen nu eenmaal ook niet alles 100% veilig maken in Nederland. Er zijn als zoveel regels.
    René Kom

  12. Ton van Meer op

    30 km/uur zou in mijn dorp wenselijk zijn maar dan dient de weg ook anders ingericht te worden en niet alleen met borden aangeven dat 30 de limiet is. In mijn dorp woon ik aan een doorgaande weg waar de gemeente nu een deel 30 km -zone gaat maken en de fietspaden gaat verbreden met de gedachte dat de fietsers hun plaats op eisen en auto’s er daardoor achter moeten blijven. Verder weinig obstakels omdat de hulpdiensten zoals brandweer, politie en ambulance door de straat moeten kunnen racen.

Geef je reactie