Sportief bezig op… een e-bike

0

Moderne e-bikes zijn geen grijze muizen meer: ze stralen je tegemoet en sportiviteit viert de boventoon. We testten twee stoere nieuwe modellen: de gloednieuwe Koga E-Inspire en de Specialized Turbo Vado 4.0.

Koga E-Inspire

Koga heeft een naam hoog te houden als het gaat om de combinatie van sportiviteit en luxe. De drie e-bikes van het merk, met de namen E-Xite, E-Lement en deze E-Inspire, passen helemaal in dit plaatje. De kenmerken zijn een aluminium frame, een feathershock voorvork, derailleuraandrijving en een Bosch-middenmotor. Daarbovenop komt een onmiskenbare Koga vormgeving.

De E-Inspire is zachtgrijs van kleur, aangevuld met subtiele oranje accenten, en de onderdelen zijn zo veel mogelijk in het frame geïntegreerd. De Bosch Active Cruise-motor van 250 watt zit in het frame, de accu zit netjes in de achterdrager verwerkt. Schakelen gaat met de duimschakelaar rechts op het stuur en alle informatie vind je op het uitgebreide Bosch Intuvia-dashbord. Je hebt vijf ondersteuningsstanden, aangegeven op het display met + en -. Remmen doe je met stevige hydraulische velgremmen van Magura.
Klinkt allemaal goed, maar hoe rijdt het? Uiteraard is dit niet de eerste e-bike met een Bosch-motor en het zal zeker ook niet de laatste zijn. De ondersteuning komt heel mooi in, een stuk fijner dan bij een e-bike met voorwielmotor. Trappen betekent vaart maken. Als je niet meer trapt, stopt de ondersteuning ook vrijwel meteen. Fijn, zo kom je niet voor verrassingen te staan. Je kunt lekker rustig fietsen, comfortabel ook, en bij vaart maken voelt de E-Inspire heerlijk licht aan. De zithouding kun je deels aanpassen via de verstelbare stuurpen. Minpunten zijn er technisch gezien niet, al maakt de Bosch-motor opvallend veel meer geluid dan die van de Brose op de Specialized Turbo Vado. Al met al is de E-Inspire relaxed sportief. De kracht zit hem in de details.

Wie maalt om het gewicht? O, wat ziet deze e-bike er vreselijk mooi uit

Specialized Turbo Vado 4.0

Specialized was een van de eerste fabrikanten die met een echte sportieve, snelle e-bike kwam. Dat was in 2013, toen wij nog vooral op een Sparta Ion of Union Switch rond reden. De Turbo S was destijds knalrood en reed al tegen de 45 kilometer per uur. Deze turbo Vado 4.0 is ook rood (‘gloss satin nordic red’). Het is een van de drie modellen in heren- en damesuitvoering die aangeboden worden in Nederland. Het is geen speed pedelec, maar een gewone e-bike.

Op het eerste gezicht lijkt de Vado echter een broertje van de high-speed fiets Trek Super Commuter die we in het vorige nummer toonden op pagina 63. Niet alleen de kleur is hetzelfde, ook de bouw komt overeen. Behalve dan dat de Vado een Brose-middenmotor heeft, die niet opvalt omdat hij helemaal in het frame verwerkt zit. Ook de accu is perfect geïntegreerd en geplaatst op de onderbuis. Het frame is van aluminium, de accubak van kunststof, met aan de onderkant ventilatiegaten ter verkoeling. De motor is opvallend stil! Je hoort eigenlijk alleen het lichte inhouden als je de maximum snelheid van de ondersteuning hebt bereikt. Het fijnste rijdt de Vado 4.0 in zijn twee (er zijn drie ondersteuningstanden), zo net rond de 23 kilometer per uur. Minpunt? Je hebt geneigd om harder te gaan omdat de fiets zo megasportief en stabiel is. Maar zodra de motor stopt, voel je het relatief hoge gewicht. Ach, wie maalt daarom? Want o, wat ziet deze Vado 4.0 er vreselijk mooi uit.

Lees het volledige testrapport van de Koga E-Inspire en de Specialized Turbo Vado 4.0 in het nieuwe mei-nummer van FietsActief. Bestel deze direct in de webshop, zonder verzendkosten.

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.